Erasmus+ Programı Kısa Dönem Öğrenci Doktora Staj Hareketliliği - Deneyim Paylaşımı: Hilal FAZLI

Erasmus+ deneyimimi aktarmadan önce sizlere kısaca kendimden bahsetmek isterim. Lisans eÄŸitimimi Manisa Celal Bayar Üniversitesi Kimya bölümünde tamamladım. Sonrasında yüksek lisansımı Üniversitemiz Kimya bölümü Organik Anabilim Dalında yaptım ve ÅŸu an hedeflerime giden yolda Üniversitemiz Kimya Bölümü Anorganik Anabilim Dalında doktora öÄŸrencisi olarak devam etmekteyim. Her ÅŸey planladığım gibi giderse birkaç ay sonra doktora tezimi savunacağım. Küçüklükten beri izlediÄŸim film ve dizilerden etkilenerek yurt dışına çıkmayı orada kendimi geliÅŸtirip sonrasında ülkeme deÄŸer katmayı hayal etmiÅŸtim. Ancak bu doktora eÄŸitimime kadar mümkün olmadı. Sonrasında Üniversitemizinde dahil olduÄŸu COST aksiyonları (European Cooperation in Science and Technology Action) çalışma grubu üyesi olarak yurt dışına çıkıp bilimsel araÅŸtırmalara katılma, poster sunma ve eÄŸitime katılma gibi deneyimleri kazanmış oldum. Ancak Erasmus+ deneyimim öncesindeki tüm yurt dışı seyahatlerim ekip halinde olmuÅŸtu. Tek başıma hiç yurt dışına çıkmamıştım.

Erasmus+ dil sınavına girdim ama yine de yurt dışına tek başına çıkabileceÄŸimden emin deÄŸildim. Sonuçlar açıklandıktan sonra baÅŸvurduÄŸum 1 ay süreli doktora staj hareketliliÄŸi kapsamında Polonya’nın Poznan ÅŸehrinde bulunan Poznan Tıp Bilimleri Teknoloji Üniversitesi’nden kabul aldım. Yurt dışına çıkmadan önce hazırlamam gereken belgeleri DeÄŸiÅŸim Programları KoordinatörlüÄŸü'nün rehberliÄŸinde hazırladım. Ancak halen endiÅŸelerim vardı. GittiÄŸim üniversitede çalışmalara adapte olabilecek miyim? Dil ve iletiÅŸim konusunda zorlanacak mıyım? Oranın kültürüne, yaÅŸam tarzına uyum saÄŸlayabilecek miyim? En önemlisi de baÅŸarabilecek miyim korkusu vardı. Poznan’a gittiÄŸim ilk gün, staj için kabul aldığım Dr. Daniel Ziental hocam beni karşıladı. Birlikte kahve içtik ve neler yapacağımızı planladık. Onunla konuÅŸunca endiÅŸelerimin yarısı gitmiÅŸti. Bir gün sonra Dr. Daniel Ziental hocamın araÅŸtırma ekibi ile tanıştım, birlikte hızla laboratuvar ortamına girip çalışmaya baÅŸladık.
Önce belirli moleküllerin sentezi ve saflaÅŸtırılması çalışmalarını gerçekleÅŸtirdik. Sonrasında ise belirlenen bazı bileÅŸiklere ve sentezlediÄŸimiz moleküllere sonodinamik ve fotodinamik aktivite çalışmaları yaptık. Cihazların kullanımına hızla adapte olunca benden cihazın başına geçmemi istediler ve minimum denetimle sonodinamik ve fotodinamik çalışmaları üstlendim. Bu çalışmaların yanında mikrobiyolojik çalışmalar için ön hazırlık laboratuvarında da çalışma imkanı buldum.
Hafta içleri yoÄŸun çalışmalarımın yanında hafta sonları da gezme ve Polonya'nın kültürünü keÅŸfetme imkanı bulabildim. Öncelikle, Polonya’nın tarihteki ilk baÅŸkenti olan Poznan’ı gezdim. Tarihi yapılarının 2. Dünya Savaşı'ndan sonra yıkılmış olmasına raÄŸmen muhteÅŸem mimari yetenekleri sayesinde ÅŸehri eski haline çevirmeyi baÅŸarmışlar. Merkezi ve sokakları büyüleyici güzellikteydi.
Polonyanın meÅŸhur yemeklerinden pierogi, Polonya pizzası diye adlandırdıkları zapiekanka ve bir donut türü olan Paczek asla unutmayacağım lezzetler olarak listeme girdi bile.
Orada düzenlenen kürek çekme yarışmasına bile katıldım ve istediÄŸim içeceÄŸi ve yiyeceÄŸi yeme ödülü kazandım (pierogi’ nin her çeÅŸidini denedim diyebilirim). Ayrıca Poznan’da tanınmış bir müzik grubunun konserine gittim, her ne kadar Lehçe ÅŸarkı sözlerini anlamasam da, ÅŸarkıların verdikleri duygu çok güzeldi - ne de olsa müzik evrenseldir! :)

ArkadaÅŸlarımla birlikte Polonya’nın Gdansk ÅŸehrine gitme imkanı buldum ve gerçekten ben bu ÅŸehre aşık oldum. Mimari yapıları, denizi, kumsalı, havası gerçekten çok güzeldi. Bu ÅŸehrin dışında Malbork ve Kwidzyn ÅŸehirlerini ve tarihi yerlerini de gezme imkanı buldum.

Kaldığım yurttaki güvenlik personelimiz Teresa abla bile bana o kadar alıştı ve sevdi ki gidiÅŸime üzüldüÄŸünü söyledi ve baktıkça onu hatırlamam için bana bir de hediye verdi. Ben de onu çok sevdim, gerçekten duygusal bir andı.
Bilimin ışığında gidilen her yol bizler için çiçektir. Hele ki burası size huzurlu ve verimli çalışabileceÄŸiniz bir ortam saÄŸlıyorsa yemede yanında yat dedirtecek cinsten oluyor. Genel anlamda benim için son derece verimli bir stajdı. Çalıştığım cihazları kullanmam gerekirse direkt analize baÅŸlayabilirim, o derece güzel bir çalışma süreci geçirdim. Benim için verimliliÄŸi yadsınamaz bir deneyimdi. Hem çok çalıştım, hem de çok gezdim. İyi ki gelmiÅŸim, bir daha ÅŸansım olsa yine giderim. KTÜ öÄŸrencisi olarak beni bu imkanlarla buluÅŸturan DeÄŸiÅŸim Programları KoordinatörlüÄŸü'ndeki tüm hocalarıma, Poznan Tıp Bilimleri Teknoloji Üniversitesi’nde böyle kıymetli bir staj fırsatını bana sunan hocalarıma ve birlikte çalıştığım lisansüstü arkadaÅŸlarıma teÅŸekkürü borç bilirim. KTÜ'de okuyan diÄŸer öÄŸrenci arkadaÅŸlarıma da böyle bir fırsatınız varsa sakın kaçırmayın ve deÄŸerlendirin diye tavsiye vermeden paragrafımı sonlandırmak istemedim. O zaman gelsin en sevdiÄŸim slogan, YAÅžASIN BİLİM!
19 AÄŸustos 2025