haberler

"Sağlığınız için Sıcak Havada Aniden Klimanın Karşısına Geçmeyin" Uyarısı

KTÜ Farabi Hastanesi Kardiyoloji Bölümü BaÅŸkanı Prof. Dr. Merih Kutlu:

"Çok sıcak ortamdan birden soÄŸuk ortama girilmesi damarlarda büzüÅŸme yaparak kalp krizine veya tansiyon yüksekliÄŸine yol açabilir. Bu nedenle kalp hastalarının klimanın karşısında oturmaması, ortam sıcaklığının 25 derece civarında olması önemli"

"Ne yazık ki gizli kalp hastalığı olan kiÅŸileri önceden belirlemek mümkün deÄŸil. Bu nedenle sıcak ve nemli havalarda saat 11.00-16.00 arasında, güneÅŸin dik geldiÄŸi saatlerde sokaÄŸa çıkmamak lazım"

Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Farabi Hastanesi Kardiyoloji Bölümü BaÅŸkanı Prof. Dr. Merih Kutlu, çok sıcak ortamdan birden soÄŸuk ortama girilmesinin damarlarda büzüÅŸme yaparak kalp krizine veya tansiyon yüksekliÄŸine yol açabileceÄŸini belirterek, bu nedenle kalp hastalarının klimanın karşısında oturmaması, ortam sıcaklığının 25 derece civarında olması gerektiÄŸini söyledi.

Prof. Dr. Kutlu, kalp hastalığının dünyada ve Türkiye'de yaÅŸamı tehdit eden en önemli saÄŸlık problemi olduÄŸunu belirtti.

Dünya SaÄŸlık Örgütü verilerine göre dünyada yılda yaklaşık 18 milyon, Türkiye'de ise 200 bin kiÅŸinin kalp hastalığına baÄŸlı hayatını kaybettiÄŸini ifade eden Kutlu, bu oranın her geçen yıl artış gösterdiÄŸini dile getirdi.

Kutlu, nemli ve sıcak havaların kalp rahatsızlıklarını tetiklediÄŸine dikkati çekerek, sıcaklıkların ve nemin çok arttığı bugünlerin kalp hastaları için büyük risk oluÅŸturduÄŸunu kaydetti.

Nemin, hissedilen sıcaklığın daha fazla olmasına yol açtığına iÅŸaret eden Kutlu, sözlerini ÅŸöyle sürdürdü:

"KiÅŸi nemli havalarda sıcaklığı çok daha fazla hissedebiliyor. Sıcak ve nemli havalarda kalp krizi, kalp yetmezliÄŸi ya da tansiyon yüksekliÄŸi gibi hastalıkların tetiklenmesi ya da bu hastalıklara baÄŸlı ölüm oranlarında artış görülebiliyor. Bu nedenle kalp hastalarının sıcak ve nemli havalarda özellikle dikkat etmeleri gerekiyor."

Kutlu, yaz döneminin kalp hastaları için tehlikeli olduÄŸunu belirterek, sözlerini ÅŸöyle sürdürdü:

"Allah bizi o kadar güzel yaratmış ki vücudumuzda doÄŸal havalandırma sistemleri var. Bu sistemlerden en önemlisi ciltteki kan dolaşımı. Bu ne demek, dış ortam soÄŸuk olduÄŸunda ciltteki kan damarları büzüÅŸerek vücut ısısının azalmasını önlüyor. Tam tersi dış ortam sıcak olduÄŸunda ciltteki kan damarları geniÅŸleyerek ve terlemeyle vücut ısısının azalmasını saÄŸlıyor. Bu sırada kalp kanı cilde pompalarken beyin ve böbrek gibi hayati organlara kan akımı nispeten azalıyor. Bu durum saÄŸlıklı insanlarda sorun yaratmazken kalp hastalığı bulunan hastalarda risk oluÅŸturabiliyor, kalp krizini, kalp yetmezliÄŸini tetikleyebiliyor."

"Kalp hastalarının yaz aylarında su tüketimine çok önem vermeleri gerekiyor"

Prof. Dr. Merih Kutlu, kalp hastalarının yaz aylarında su tüketimine çok önem vermeleri gerektiÄŸini vurgulayarak, "Günde 2-2,5 litre sıvı tüketmeleri gerekiyor. Su içmek için susamayı beklememek gerekiyor. Çay ve kahve gibi içecekler vücudun su ihtiyacını karşılamıyor. Bunun dışında yaz aylarında alkol, aşırı soda ve maden suyu tüketiminden kaçınılmalı." diye konuÅŸtu.

Yazın yenilen gıdalara da özellikle dikkat edilmesi gerektiÄŸinin altını çizen Kutlu, "Ağır ve yaÄŸlı yemeklerden, kızartmalardan, baharatlı yiyeceklerden, sucuk, salam, sosis ya da fast food tarzı gıdalardan uzak durmak lazım. Meyve, sebze ağırlıklı beslenme önemli. Bu kapsamda yeÅŸil sebzeler, muz, üzüm, kayısı gibi meyvelerin tüketilmesi faydalı olacaktır." dedi.

"Klimaların kalp hastalarına direkt gelmemesi iyi olacaktır"

Prof. Dr. Merih Kutlu, klimalı ortamlara da dikkat edilmesi gerektiÄŸine dikkati çekerek, "Özellikle çok sıcak ortamdan birden soÄŸuk ortama girilmesi damarlarda büzüÅŸme yaparak kalp krizine veya tansiyon yüksekliÄŸine yol açabilir. Bu nedenle kalp hastalarının klimanın karşısında oturmaması, ortam sıcaklığının 25 derece civarında olması önemli." diye konuÅŸtu.

Daha önce kalp rahatsızlığını bilmeyen hastaların da olduÄŸunu belirten Kutlu, ÅŸu ifadeleri kullandı:

"Bazen öyle hastalar oluyor ki daha önceden kalp hastalığı olduÄŸunu bilmiyor, sıcak havalarda kalp krizi geçirerek acil servislere baÅŸvuruyorlar. Ne yazık ki gizli kalp hastalığı olan kiÅŸileri önceden belirlemek mümkün deÄŸil. Bu nedenle sıcak ve nemli havalarda saat 11.00-16.00 arasında, güneÅŸin dik geldiÄŸi saatlerde sokaÄŸa çıkmamak lazım. EÄŸer sokaÄŸa çıkacaksak mutlaka ÅŸapka ve güneÅŸ gözlüÄŸüyle ya da ÅŸemsiyeyle kendimizi korumamız lazım. Bu önlemler sıcak ve nemli havalarda hepimiz için geçerli aslında."

"Sıcakta kendimi çok yordum"

KTÜ Farabi Hastanesi Koroner YoÄŸun Bakım ünitesinde tedavisi devam eden 61 yaşındaki Rasim Köse, gece saatlerinde göÄŸüs aÄŸrısı nedeniyle uyandığını söyledi.

İlk olarak Akçaabat'ta devlet hastanesine baÅŸvurduÄŸunu dile getiren Köse, "Gece oradan KTÜ Farabi Hastanesine sevk ettiler, burada anjiyo oldum. Kardiyoloji ve kalp damar cerrahisi doktorları koroner baypas ameliyatına karar verdi." dedi.

Köse, rahatsızlık yaÅŸamadan önceki gün kendisini çok yorduÄŸunu anlatarak, "Sıcakta kendimi çok yordum. 60 yaşına kadar böyle kendimi yormamıştım. Sıcakta dışarıdaydım, odun geldi. Baltayla onu böldüm, haliyle de yorulmuÅŸtum. Herkese tavsiyem çok dikkat etsinler." diye konuÅŸtu.

TRABZON (AA)


17 AÄŸustos 2023

Erişilebilirlik

Az Gören
Disleksi
DEHB
Epilepsi
Renk Körlüğü
Katarakt
Yaşlı Dostu
Motor Bozukluk

Dil Seçenekleri

Türkçe
English
العربية
Русский
Deutsch
Français
Español
Português

Renk Körlüğü Filtreleri

Kırmızı-Yeşil
Yeşil-Kırmızı
Mavi-Sarı
Yüksek Kontrast

Arka Plan ve Kontrast

Koyu Mod
Mavi Işık
Gri Tonlama
Resim Gizle

Yazı ve Metin

Küçült (-)
Normal (A)
Büyüt (+)
Disleksi Font
Metin Boşluğu
Satır Aralığı
Sola Yasla

Okuma Araçları

Sesli Oku (Tıkla)
Okuma Şeridi
Başlık Vurgusu
Büyük İmleç