Kiloya Bağlı Sağlık Sorunlarını Bütüncül Tıp Uygulamalarıyla Aştılar
Trabzon'da fazla kiloya baÄŸlı saÄŸlık sorunları nedeniyle Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Tıp Fakültesi Farabi Hastanesinde bütüncül tıp uygulamalarına yönelik tedavi görenler, yaÅŸam kalitelerine yeniden kavuÅŸma imkânı buluyor.
Uzun yıllar kilo problemi yaÅŸayan Safinaz Ayaz ile Eda Turan, sürekli yorgunluk, aÄŸrı, uyku bozukluÄŸu ve metabolik hastalıklar nedeniyle KTÜ Tıp Fakültesi Aile HekimliÄŸi Bölümü Dr. ÖÄŸretim Üyesi Abdullah Kaan Kurt'a baÅŸvurdu.
YaÅŸam ÅŸekilleri hakkında detaylı bilgi alınan Ayaz ve Turan'a, gerekli tahlillerin ardından MR ve tomografi gibi görüntüleme teknikleri uygulandı.
Şikayetlerin belirlenmesinin ardından tedavi ve takviyelere ilişkin yol haritası belirlendi.
Ayaz ve Turan, beslenme, egzersiz, su tüketimi, uyku düzeni ve stres kontrolü gibi baÅŸlıklarla belirlenen programı uygulayarak hem fazla kilolarını hem de kronik saÄŸlık sorunlarını geride bıraktı.
Dr. ÖÄŸretim Üyesi Kurt, AA muhabirine, saÄŸlığı bozacak ölçüde vücutta aşırı yaÄŸ birikmesinin obezite olarak tanımlandığını söyledi.
SaÄŸlık Bakanlığının, Türkiye'deki durumu tespit edebilmek adına çalışma yaptığını dile getiren Kurt, çalışma kapsamında Türk toplumunun yaklaşık yüzde 70'inin fazla kilolu ve obez olarak tanımladığını ifade etti.
Kurt, ağırlıklı hasta ÅŸikayetlerinin fazla kilo ve kilo verememek olduÄŸuna iÅŸaret ederek, "Hastalar daha çok kilo verme ÅŸikayetiyle baÅŸvursa da irdelediÄŸimizde kronik halsizlik, yorgunluk, vücutlarının bir yerinde veya birden fazla yerinde aÄŸrı, mide bağırsak problemleri, uyku kalitesinden düÅŸüklük, ağız kuruluÄŸu gibi birçok semptomun da olduÄŸunu görüyoruz. İnsanlar kilo verdikleri zaman saÄŸlıklarına kavuÅŸacaklarını düÅŸünüyorlar ama saÄŸlıklı bir beden olmadan kilo vermek çok da uygun deÄŸil." dedi.
Tedavi olacak hastalara yol haritasının bütüncül ve bireyselleÅŸtirilmiÅŸ bakış açısıyla çizilmesi gerektiÄŸini belirten Kurt, bütüncül tıp uygulamalarını içeren belli yöntemler olduÄŸunu kaydetti.
Kurt, ilk olarak saÄŸlıklı beslenme düzenine geçilmesi gerektiÄŸine dikkati çekerek, "Diyet gibi kısıtlayıcı kelimeden uzak, tamamen saÄŸlığımızı koruyucu ve geliÅŸtirici saÄŸlıklı bir beslenme anlayışını benimsememiz gerekiyor. Bunun yanında vücudumuzdaki kas kitlesini koruyucu ve yaÄŸ kütlesini azaltıcı egzersiz programını bireyselleÅŸtirilmiÅŸ ve kiÅŸiselleÅŸtirilmiÅŸ ÅŸekilde hayatımıza katmamız gerekiyor." diye konuÅŸtu.
"Obezite kronik ilerleyici bir hastalık değil"
Su tüketiminin artırılması, uyku kalitesi ve stres yönetiminin de uygun seviyelere getirilmesi gerektiÄŸini vurgulayan Kurt, sözlerini ÅŸöyle sürdürdü:
"Obezite kronik ilerleyici bir hastalık deÄŸil, uygun olan yaklaşımlarla durdurulabilir. Hatta mümkünse geri bile çevrilebilir saÄŸlık problemidir. Kilo vermek amacıyla tarafımıza baÅŸvurmuÅŸ kiÅŸilerde hedefimiz hiçbir zaman kilo verdirmek olmuyor. Amacımız vücudumuzdan istediÄŸimizi alabilmek adına öncelikle onu hazır hale getirmek. Bunu yaptıktan sonra vücut kendi iyileÅŸtirici mekanizmalarıyla beraber dengeye oturuyor."
Hastalardan Safinaz Ayaz da 126 kilo olması nedeniyle yaklaşık 8 yıl önce tüp mide ameliyatı olduÄŸunu söyledi.
Ameliyat sonrası aynı ÅŸekilde beslenerek kilo verebileceÄŸini düÅŸündüÄŸünü aktaran Ayaz, "Beslenme düzenimi deÄŸiÅŸtirmem gerektiÄŸini anladım. Mecburen diyet yaptım. Miktarlarım az olmasına raÄŸmen bir süre sonra kilo vermem yavaÅŸladı ve durdu. Dolayısıyla çok zor kilo verdim." dedi.
"Kendimi ağrısız ve daha sağlıklı hissediyorum"
Ayaz, bu süreçte 70 kiloya kadar zayıfladığını belirterek, "Bir süre sonra aynı seviyelerde ve miktarlarda yedikçe yeniden kilo almaya baÅŸladım. 1,5 yıl içerisinde zorla kilo verdim ama 4 yıl sonrasında neredeyse eski halime dönmeye baÅŸladım, 114 kiloya kadar çıktım." diye konuÅŸtu.
Dr. ÖÄŸretim Üyesi Abdullah Kaan Kurt'a ulaÅŸtığını dile getiren Ayaz, "Kan deÄŸerlerimize bakıldı. Neye ihtiyacım olduÄŸu belirlendi. Ona göre takviyeler baÅŸladı. YemeÄŸimizi, sporumuzu ne zaman yapacağımızı planladık. Doktorum güzel bir rehber oldu ve bu sayede güzel kilolar verdim." ifadesini kullandı.
Ayaz, yaklaşık 5 aylık sürede 21 kilo verdiÄŸine dikkati çekerek, "Önceden kendimi halsiz, bitkin, yorgun hissediyordum ama bu süreçte takviyeleri düzenli alıp beslenmem saÄŸlıklı ÅŸekilde düzenlenince son derece mutlu oldum. Resmen depresyonum, aÄŸrılarım geçti. Kendimi aÄŸrısız ve daha saÄŸlıklı hissediyorum." ÅŸeklinde konuÅŸtu.
"Bir yılda 10 kilo verdiÄŸim oldu ama ÅŸu an üç ayda 15 kilo verdim"
Eda Turan da sürekli diyet yaptığı ve kilo veremediÄŸi için KTÜ Tıp Fakültesi Farabi Hastanesine baÅŸvurduÄŸunu ifade etti.
Kendi yaptığı diyetlerle bir sonuç alamadığını aktaran Turan, "116 kiloya kadar çıktım. 3 aydır tedavi görüyorum. Uzmanımın verdiÄŸi bütün saÄŸlıklı yaÅŸam programını güvendim ve birebir uyguladım. BaÅŸarılı oldu. Bir yılda 10 kilo verdiÄŸim oldu ama ÅŸu an üç ayda 15 kilo verdim." dedi.
Turan, ayrıca fibromiyalji hastası (yumuÅŸak doku romatizması) olduÄŸunu belirterek, "Fibromiyalji rahatsızlığım saÄŸlıklı beslenmeyle yarı yarıya indi. Çok rahatladım." ifadesini kullandı.
Daha önce geceleri yemek yiyebilmek için 7 ya da 8 kez uyandığını belirten Turan, "Özellikle bunun için birçok doktora gittim. Saat başı kalkıyordum. Üç, iki, bir derken tamamen bitti ki bu benim için mucize. SaÄŸlıklı yaÅŸamın bir diyet deÄŸil de bir yaÅŸam tarzı olduÄŸunu gördüm." diye konuÅŸtu.
21 Ekim 2025