Covid 19'da Aşı ve İlaçta Yeni Gelişmeleri Prof. Dr. Gürdal Yılmaz Açıkladı.
COVID-19 salgını bölgemizde halen yüksek oranda görülmekte ve can almaya devam ediyor. Bu hastalıkla ilgili olarak Karadeniz Teknik Üniversitesi Farabi Hastanesi Enfeksiyon Hastalıkları KliniÄŸi doktorlarından ve KTÜ Klinik AraÅŸtırmalar Merkezi Müdürü Prof. Dr. Gürdal YILMAZ’a salgındaki son durumu, aşılama oranlarını ve bu hastalığın tedavisi için kullanılan ilaçlar hakkındaki son geliÅŸmeleri sorduk.
Dr. YILMAZ “COVID-19 salgınında dünyada yaklaşık 250 milyon insan enfekte olmuÅŸ ve 5 milyon ölüm görülmüÅŸtür. Ülkemizde ise vaka sayısı 7.5 milyonu geçmiÅŸ olup ölümler ise 70 bini geçmiÅŸtir. Bu salgından korunmak için aşılama ÅŸu an en elzem konu olup, hijyen, fiziksel mesafenin korunması ve maske kullanımı halen önemini korumaktadır. Ülkemizde aşılama oranları her geçen gün yükselmekle birlikte halen istenilen düzeyde deÄŸildir. Günümüzde artık 4.doz aşı ihtiyacı gündemdedir. Aşı vesilesiyle veya hastalığı geçirerek bağışıklık geliÅŸen kiÅŸilerde antikor düzeylerinin 3. aydan sonra azalmaya baÅŸladığı artık bilinmektedir. Bu nedenle de belirli bir zaman periyodu boyunca tekrarlayan doz aşıya ihtiyaç bulunduÄŸu görülmektedir” dedi.
Prof. YILMAZ, tedavi kısmı ile ilgili olarak ise COVID-19 tedavisi için henüz antiviral bir ilacın bulunmadığını, ancak klinik çalışmaların hızla devam ettiÄŸini ve yakın zamanda onay sürecine girmesi beklenen ilaçların var olduÄŸunu belirterek sözlerini ÅŸöyle sürdürdü: “Bu ilaçlar klinik çalışma kapsamında gönüllü hastalarda kullanılıyor. Ülkemizdeki önemli klinik araÅŸtırma merkezlerinden biri olan KTÜ Klinik AraÅŸtırma Merkezi’nde ÅŸu an için Faz3 aÅŸamasında kullandığımız 4 ilaç mevcut. Bu ilaçları kullandığımız hastaların ÅŸikayetlerinin daha hafif seyrettiÄŸini ve daha erken düzeldiÄŸini gözlemledik. BeÅŸ günde PCR negatifliÄŸini saÄŸladığımız hastamız bile oldu. Bu ilaçlara gönüllü olan ve hastanede yatan hastalarda da oksijen desteÄŸi ihtiyacının azaldığını ve hastanede yatış sürelerinin kısaldığını tespit ettik.”
Çok hızlı bulaÅŸtığı için COVID-19 enfeksiyonuyla mücadelenin zorluÄŸuna dikkat çeken Prof. YILMAZ “COVID-19 enfeksiyonunun bulaşıcılığıyla mücadele eden bir ilaç da ÅŸu an KTÜ Klinik AraÅŸtırma Merkezi’nde çalışılmakta ve olumlu sonuçları görülmektedir. COVID-19 hastalarının ev halkına bulaÅŸmayı önleyecek bu ilacı veriyoruz ve sonuçları gözlemliyoruz. Yakın zamanda rutin kullanıma girme ihtimali yüksek olan bu ilaçlara erken dönemde insanlarımızın ulaÅŸabilmesi bölgemiz hastaları için çok büyük bir ÅŸanstır. Bu ilaçlara gönüllü olan birçok hastamız çok kısa sürede düzeldi” diyerek sözlerini noktaladı.
19 Ekim 2021