haberler

Artan Boğmaca Vakalarına Karşı "Aşılama" Tavsiyesi

Karadeniz Teknik Üniversitesi Farabi Hastanesi Çocuk SaÄŸlığı ve Hastalıkları Bölümünden Doç. Dr. Zeynep Gökçe Gayretli Aydın, "Ne yazık ki aşı kararsızlığı ülkemizde de artmaya baÅŸladı. Bu yüzden bütün anne babaları bilimin ışığında aşılamaya tekrar davet etmek istiyorum" dedi.

Aydın, AA muhabirine, boÄŸmacanın, özellikle küçük bebeklerde ciddi komplikasyonlara ve ölüme neden olabilen bakteriyel bir enfeksiyon hastalığı olduÄŸunu söyledi.

Söz konusu hastalığın küçük bebeklerde peÅŸ peÅŸe öksürük, öksürük sonrası morarma, solunum durması, nöbet gibi ciddi komplikasyonlara neden olabildiÄŸini ifade eden Aydın, çocukların 2'nci aydan itibaren yapılan boÄŸmaca aşısıyla korunabildiÄŸini aktardı.

Aydın, boÄŸmaca aşısının koruyuculuÄŸunun zamanla azalabildiÄŸine dikkati çekerek, “Bu nedenle özellikle ergenler ve genç eriÅŸkin yaÅŸlardaki hastalarda boÄŸmaca semptomlarını daha silik görebiliyoruz. Bunlar da aşısız bebeklere boÄŸmacayı bulaÅŸtırabiliyorlar ve aşısız veya eksik aşısı bebeklerde boÄŸmacayı görebiliyoruz. Morarma, beslenme bozukluÄŸu, kusmayla ciddi ÅŸekilde oksijen ihtiyacına neden olabilecek ÅŸekilde hastalarımızı yatırmamız gerekebiliyor.” diye konuÅŸtu.

Aşılanma her zaman enfeksiyon hastalıklarından korunmada en etkili yöntem

BoÄŸmacaya karşı aşılamanın 2'nci ayda baÅŸladığına iÅŸaret eden Aydın, sözlerini ÅŸöyle sürdürdü

2'nci, 4'üncü, 6'ncı ayda ve 18. ayda da tekrar dozuyla oluyor ancak yeni doÄŸan bebekleri korumak için özellikle bebeÄŸe bakım veren ebeveynlerin, bakıcılarının da aşılanması bebeÄŸi koza ÅŸeklinde koruyarak hastalığa karşı dirençli hale getiriyor. Aynı ÅŸekilde gebelerin de son 3 ayında boÄŸmaca ile aşılanmaları hem plasenta yoluyla bebeÄŸe antikor geçiÅŸini saÄŸlıyor hem de çocuÄŸun boÄŸmacaya karşı ilk aşısı yapılana kadar koruyucu oluyor.

Aydın, aşılanmanın her zaman enfeksiyon hastalıklarından korunmada en etkili yöntem olduÄŸunun altını çizerek, ÅŸunları kaydetti

Ne yazık ki son zamanlarda boÄŸmaca vakalarında artış görüyoruz. Geçen hafta yaklaşık 7-8 boÄŸmaca vakası saptadık. Bunların bir kısmı hastaneye yatarak tedavi oldu, bir kısmını ayaktan tedavi edebildik. BoÄŸmaca tanısı koyduktan sonra ailenin de profilaksi dediÄŸimiz korunması için antibiyotik kullanması gerekmekte. Bu yüzden de boÄŸmaca tanısını koymak çok önemli. Tanı koyduktan sonra temas halindeki kiÅŸilerin de koruyucu antibiyotik tedavisi alması gerekiyor.

BoÄŸmacayı çok fazla görmeye baÅŸladık

BoÄŸmacanın bilinmesinin çok önemli olduÄŸuna vurgu yapan Aydın, Åžu an serviste tedavi ettiÄŸimiz hastamız morararak, 'Acaba kalp hastası mı' diye bize yönlendirilmiÅŸti. Kardiyoloji hocamızın muayenesi esnasında öksürük nöbetini görmesi, bunun boÄŸmaca olabileceÄŸini düÅŸünmesi nedeniyle polikliniÄŸimize yönlendirildi. Testini yaptıktan sonra da hastaya boÄŸmaca tanısı konuldu ve ÅŸu anda da tedavisini alıyor. dedi

Aydın, aşıları her hastalıkla tekrar tekrar vurgulamak istediklerini belirterek, Özellikle Kovid pandemisi ile pandemi sonrası kızamığı, boÄŸmacayı çok fazla görmeye baÅŸladık. Bunun nedeni de aşıların eskisi kadar uygulanmıyor olması. Ne yazık ki aşı kararsızlığı ülkemizde de artmaya baÅŸladı. Bu yüzden bütün anne babaları bilimin ışığında aşılamaya tekrar davet etmek istiyorum. ifadesini kullandı.

Åžu an tedavi görüyoruz, Allah'ın izniyle inÅŸallah iyileÅŸecek

KTÜ Farabi Hastanesi Enfeksiyon Bölümünde boÄŸmaca tanısı ile tedavi altına alınan 3 aylık Gözde bebeÄŸin annesi Pınar Güner ise kızının öksürük ÅŸikayetiyle bir aydır farklı hastanelerde tedavi gördüÄŸünü söyledi.

Doktorların önerisiyle bir ay boyunca bebeÄŸine nebulizatör (ilaçları akciÄŸerlere solunan bir sis ÅŸeklinde uygulamak için kullanılan ilaç verme cihazı) ile hava verdiÄŸini aktaran Güner, ÅŸunları söyledi

İyileÅŸmediÄŸini, tam tersine kötüye gittiÄŸini gördüm. Öksürürken morarma, nefes kesilmesi oldu. Bu sefer baÅŸka bir doktora götürdüm, orada tahlil yapıldı. BoÄŸmacadan ÅŸüphelenildi ama morarmasını kalbe baÄŸladıklarını söylediler. Daha sonra KTÜ Farabi Hastanesi Kardiyoloji Bölümüne sevk edildik. Buraya geldim, buradaki kardiyoloji doktoru sorun olmadığını söyledi. Daha sonra elinde fenalaşınca enfeksiyon bölümüne yönlendirildik. Sürüntü alındı, tanı konuldu. Testimiz pozitif çıktı. Åžu an yatıyor, tedavi görüyoruz. Allah'ın izniyle inÅŸallah iyileÅŸecek.


11 Mart 2024

Erişilebilirlik

Az Gören
Disleksi
DEHB
Epilepsi
Renk Körlüğü
Katarakt
Yaşlı Dostu
Motor Bozukluk

Dil Seçenekleri

Türkçe
English
العربية
Русский
Deutsch
Français
Español
Português

Renk Körlüğü Filtreleri

Kırmızı-Yeşil
Yeşil-Kırmızı
Mavi-Sarı
Yüksek Kontrast

Arka Plan ve Kontrast

Koyu Mod
Mavi Işık
Gri Tonlama
Resim Gizle

Yazı ve Metin

Küçült (-)
Normal (A)
Büyüt (+)
Disleksi Font
Metin Boşluğu
Satır Aralığı
Sola Yasla

Okuma Araçları

Sesli Oku (Tıkla)
Okuma Şeridi
Başlık Vurgusu
Büyük İmleç